Pressmeddelande: m.nu först ut med nya tankestyrda Echo Dot BrainWave

E-handelsbutiken för det smarta hemmet m.nu blir idag först i Europa med att erbjuda en helt ny version av Amazons smarta högtalare Echo Dot BrainWave. Den uppdaterade versionen styrs med mänskliga tankar med hjälp av ett BrainWave head band.

m.nu blir först i Europa med att få in den nya tankestyrda Echo Dot BrainWave idag den 1 april.

• Det är fascinerande hur snabbt tekniken går framåt, nyss var röststyrning det hetaste och så plötsligt tar vi nästa steg till tankestyrning, säger Erik Freiholtz, VD på m.nu.

Echo Dot BrainWave är numera en både röststyrd och tankestyrd högtalare som använder Alexa för att exempelvis spela musik, styra smarta hem-enheter, ringa, skicka och ta emot meddelanden och ställa in alarm. Användarna tar på sig ett BrainWave head band, ett nytt digitalt pannband.

• Våra tester av nya Echo Dot BrainWave visar att den fungerar bra, säger Erik Freiholtz. Den kan höra dina tankar från alla rum, även i bullriga miljöer eller när du spelar musik. Vi har stött på någon mindre bugg som gör att en granne som fokuserar sina tankar kan ta över enheten, men det tror vi kommer lösa sig på sikt.

Echo Dot BrainWave kan även kontrollera lampor, fläktar, TV, termostater, garageportar, sprinklers och lås via dina tankar. I lanseringsfasen levereras Echo Dot BrainWave med tre pannband för att känna av hjärnvågor, så att flera personer kan använda Alexa samtidigt.

• Passar perfekt ju när man vaknar mitt i natten och blir osäker på om man låst garaget, säger Erik Freiholtz. Man slipper väcka familjen när man hojtar från sängen till garageporten att låsa sig, det räcker att man tänker tanken.

Korta fakta om m.nu:

• Omsättning senaste bokslut: 21,3Mkr, resultat 1,3Mkr.

• Företaget har 6 anställda.

• Verksamheten bedrivs i Linköping.

• M.nu är Sveriges ledande butik för hemautomation. Sortimentet i butiken är brett och kunderna hittar även andra typer av produkter såsom väderstationer och elektronikbyggsatser för barn. Utbudet breddas i samarbete med kunderna.

• M.nu har ett snittomdöme på 9,78 av 10 på prisjakt och ligger på top 10 av alla företag som finns listade på prisjakt..