Pressmeddelande: Uppkopplad belysning smarta hem-proffsens favorit – men röststyrning dröjer

I Sveriges smarta hem är det vanligast att belysningen är automatiserad. Däremot har röststyrning inte slagit igenom än. Detta och mycket mer framgår av webbutiken m.nu:s undersökning ”Det svenska smarta hemmet 2018”. Och en sak är klar: att fylla sitt hem med finurliga funktioner är ett snabbt växande folknöje.

Webbutiken för hemautomation och hobbyelektronik m.nu har frågat 2063 av sina kunder om hur och varför de automatiserar sina hem i undersökningen ”Det svenska smarta hemmet 2018”. På frågan varför man automatiserar sitt hem svarade 51 procent att man gör det för att det är kul och 44 procent säger att det är praktiskt. Enbart 1 procent säger att man gör det för att spara pengar.

– Det börjar ofta med en liten enkel pryl som en fjärrstyrd strömbrytare till lampan. Ett par år senare är hemmet fullt med uppkopplade prylar och smarta funktioner. Och visst är det kul att lyckas få till att kaffebryggaren går igång samtidigt som man stänger av larmet på mobilen, säger Erik Freiholtz, VD för m.nu.

Hela 92 procent svarar att de har automatiserat sin belysning, vilket gör det till den vanligaste smarta funktionen hos smarta hem-proffsen. På andra plats hamnar väggkontakter, som 65 procent har valt att automatisera. Och på tredje plats med 47 procent hamnar olika typer av larm, exempelvis inbrotts- rök- eller vattenlarm.

På frågan hur smarta hem-prylarna styrs svarar 81 procent att de är tidsinställda och 60 procent att man använder rörelsesensorer respektive trådlösa knappar och dimrar. Det minst utbredda sättet att styra det smarta hemmet är med rösten. Enbart 20 procent svarar att de använder röststyrning.

– Hela tanken med ett smart hem är att finns en massa funktioner som underlättar vardagen, men att tekniken ska verka i bakgrunden. Att behöva ropa på sina prylar kan vara onödigt krångligt. En mer automatiserad styrning, exempelvis att rörelsesensorer känner av om någon är hemma och anpassar värmen efter det, är ju mer diskret. Men självklart kommer röststyrning att öka allteftersom tjänsterna fungerar bättre på svenska,  säger Erik Freiholtz.

Många smarta hem-proffs handlar för stora belopp varje år och de planerar för att öka sina inköp framöver. 66 procent planerar att handla smarta hem-prylar för över 2500 kr i år. Tre gånger så många uppger att de ska öka sina inköp jämfört med de som planerar att minska inköpen. De som bor i villa planerar för att investera mer pengar än de som bor i lägenhet.

Om undersökningen ”Det svenska smarta hemmet 2018”

• Bygger på en webbenkät riktad till m.nu:s kunder via e-postutskick.
  • Totalt 2063 respondenter.
  • 80 procent av respondenterna bor i villa/radhus, 17 procent i lägenhet och 3 procent i annan boendeform.
  • Undersökningsperiod: 6-12 mars 2018.