m.nu ökar omsättningen med 45 procent – efterfrågan på hemautomation ökar

Sveriges ledande webbutik för hemautomation, m.nu, växer så det knakar. Bolagets bokslut för 2015/2016 har precis blivit klart och omsättningen ökar med 45 procent till 17,8 MSEK. Prognosen är fortsatt god tillväxt tack vare ett växande intresse för hemautomation och Internet of Things (IoT) bland privatpersoner och företag.

m.nu har växt varje år, men 45 procent är en toppnotering, säger Erik Freiholtz, VD och ägare. Drivkraften är ett ökat intresse för det smarta hemmet i takt med att produkterna blir enklare att använda. Vi fortsätter att växa månad för månad med stabil lönsamhet.

Erik Freiholtz startade m.nu år redan 2006 som ett komplement till sin andra webbplats temperatur.nu. Tanken var att enbart sälja temperatursensorer som kunde användas för att rapportera temperaturer till temperatur.nu. Allt drevs på hobbynivå vid sidan av Erik Freiholtz studier och arbete som sjuksköterska inom ambulansvården i Linköping. Med tiden började kunderna efterfråga fler typer av produkter och sortimentet har stegvis breddats till att innefatta allt från den lilla enkortsdatorn Raspberry Pi till färdiga system för att automatisera hem.

Idag är m.nu Sveriges största webbutik för hemautomation. De populäraste produkterna används för att styra och kontrollera belysning, larm, värmesystem och dörrlås. Sakerna i hemmet koplas upp mot internet och med hjälp av sensorer skapas smarta funktioner. Exempel kan vara att husägaren får ett meddelande skickat till sig om man har glömt stänga garageporten eller att temperaturen sänks automatiskt när ingen är hemma.

– Våra kunder är kreativa, säger Erik Freiholtz. Nu när fler och fler IoT-delar finns tillgängliga direkt i vårt lager är det kunderna som kommer på fler och fler användningsområden. Det är en del av tillväxten i branschen.

Förutom att konsumentförsäljningen ökar så märks även en tillväxt i antalet återförsäljare. Bland återförsäljarna finns såväl elinstallatörer och bostadsutvecklare som större detaljhandelskedjor.

• För perioden omsatte m.nu 17,8 MSEK, vilket kan jämföras med 12,3 MSEK för samma period föregående år.

• Omsättningen växte med 45 procent.

• Resultatet efter finanisella poster var 1,8 MSEK, vilket kan jämföras med 1,6 MSEK för samma period föregående år.

• Vinstmarginalen var 10,2 procent.

• Under bokslutsperioden hade m.nu fyra anställda. I oktober 2016 har den siffran ökat till sex anställda.

• Företaget flyttade förra sommaren sin verksamhet och lager till Johannelunds centrum i Linköping.

• Företagets ägare, grundare och VD Erik Freiholtz kommer från och med november arbeta helt med m.nu och lämna sin arbete som sjuksköterska inom Linköpings ambulansvård.

• M.nu är Sveriges ledande butik för hemautomation. Sortimentet i butiken är brett och kunderna hittar även andra typer av produkter såsom väderstationer och elektronikbyggsatser för barn. Utbudet breddas i samarbete med kunderna.

• M.nu får omdömet 9,75 av 10 av sina kunder hos Prisjakt och hamnar därmed på fjärde plats av de 6237 butiker som Prisjakt rankar.