Pressmeddelande: m.nu lanserar lektionstips för att programmera prylar i skolan

Nu när höstterminen har börjat så har grundskolor och gymnasieskolor i Sverige nya krav på sig att ge eleverna undervisning i digital kompetens. m.nu lanserar därför lektionstips, för att inspirera till kreativa och intressanta lektioner med hjälp av programmeringsbara prylar. Första lektionstipset riktar sig till bildlärare som vill göra lysande punschrullekort med sina elever.

I den läroplan som började gälla 1 juli 2018 står det att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med användning av digital teknik.

– Vi vill inspirera till att klassrummen fylls med digitalt pyssel som eleverna tycker är roligt, säger Erik Freiholtz, VD för m.nu. Vi hoppas att fler ska få upp ögonen för att programmering är så mycket mer än bara datorer och kod. Det kan lätt bli lite abstrakt för barn. Sedan är ju programmeringsbara prylar väldigt kul, jag menar vem vill inte kunna förvandla exempelvis en banan till en datormus?

Lektionstipsen är tänkta att vara lättillgängliga för lärare och elever med syfte att utveckla elevers förståelse och intresse för digital teknik. De består av instruktionsfilmer och texter som beskriver steg för steg hur övningen kan utföras.

– Vi har även försökt sätta ihop paket av komponenter i klassuppsättningar som vi tror att skolorna har råd med och som även kan återanvändas, säger Erik Freiholtz.

Det första lektionstipset finns ute på m.nu:s blogg:


Följande lektionstips kommer att publiceras under hösten: 

  • Lektionstips ämne bild:
    Lysande pappslöjd – punschrullekort och robot
    Instruktion: https://blog.m.nu/lysande-pappslojd/
    Komponenter i klassuppsättning
  • Lektionstips ämne teknik:
    Bygg din egen robot
    Programmera din egen robot.
  • Lektionstips ämne textilslöjd:
    Sy fast blinkande ljus i ditt pennskrin.
  • Lektionstips ämne musik:
    Bygg ett eget fruktstyrt instrument som går att programmera.