Smarta hem-boomen ger m.nu 19 procents tillväxt

Sveriges ledande webbutik för hemautomation m.nu fortsätter att växa tack vare hög kundnöjdhet och ökad efterfrågan på smarta hem-produkter. Bokslutet för 2016/2017 visar att omsättningen har ökat med 19 procent till 21,3 MSEK. På tre år har m.nu vuxit med 125 procent, samtidigt som webbutiken varit lönsam varje år.

Vi växer för att vi har väldigt nöjda kunder i kombination med att allt fler intresserar sig för hemautomation, både privatpersoner och företag, säger Erik Freiholtz, VD för m.nu. Planen framåt är att fortsätta göra det vi gjort hittills – växa genom att skapa den webbutik där vi själva skulle vilja handla.

Hemautomation är en växande marknad där de populäraste produkterna används för att styra och kontrollera belysning, larm, värmesystem och dörrlås. En viktig drivkraft bakom marknadstillväxten är att produkterna blir allt mer lättanvända.

– Det är fler än enbart teknikintresserade som handlar av oss idag tack vare att produkterna blir mer användarvänliga, säger Erik Freiholtz. Vi vill att den trenden håller i sig, för det automatiserade hemmet är en viktig komponent för en hållbar samhällsbyggnad.

Det färska bokslutet för perioden 1 maj 2016 – 30 april 2017 visar även att m.nu gjorde ett resultat före finansiella poster på 1,3 MSEK. Motsvarande siffra året innan var 1,8 MSEK.

– Vi är i en fas där vi gör investeringar för att kunna fortsätta utvecklas, därav ett lägre resultat i år, säger Erik Freiholtz. Exempelvis investerade vi i en ny plattform förra året, som nu gör att vi kan inleda en internationalisering. Dessutom har vi satsat mer på marknadsföring.

m.nu stardes redan 2006 av Erik Freiholtz, som drev det som ett hobbyprojekt vid sidan av sitt arbete som sjuksköterska inom ambulansvården i Linköping fram till i vintras. Idag har m.nu sex heltidsanställda på sitt kontor i Johannelunds centrum i Linköping. M.nu får just nu omdömet 9,81 av 10 av sina kunder hos Prisjakt, och har legat i toppen av alla de tusentals butiker som Prisjakt rankar ända sedan starten.